zoeken op deze site



Type 4: de romanticus of de idealist wil zichzelf begrijpen of uitdrukken

Wat een type 4 over zichzelf vindt

• Ik voel me vaak anders dan de anderen
• Ik hou van intense gevoelens
• Ik vind het moeilijk om bestaande relaties volledig te waarderen, je weet maar nooit dat er nog iets beters is daarbuiten
• Ik wil hebben wat ik niet kan hebben en ik stoot wel eens af of waardeer te weinig wat ik wel al heb
• Ik voel me vaak melancholisch en kan snel van de kaart zijn door een gebeurtenis; ik ben nu eenmaal heel gevoelig
• Ik hou van schoonheid en van goede smaak; luxe vind ik prettig
• Anderen vinden dat ik teveel met mezelf bezig ben
• Ik stel me vaak gekwetst en jaloers op, waardoor sommigen me een drama-queen noemen


Ben je een type vier, dan kan je je zo ontplooien


• Weet dat je verdriet mag hebben, maar vereenzelvig je niet met je verdriet. Realiseer je dat je emoties hebt, maar dat je niet je emoties bént.
• Als je overmand wordt door verdriet, ga dan iets fysieks doen (sporten, wandelen, zwemmen, neem een bad of douche…). Maak een lijstje met dingen die je kunt doen telkens je voelt dat je verdrietig wordt.
• Leer te rouwen, maar het daarna los te laten.
• Besef dat je wordt aangetrokken door verdriet en dat één van de gevolgen hiervan is dat je het verdriet van anderen ook zeer goed kunt begrijpen.
• Realiseer je dat intimiteit bij jou een gevoel van angst en ‘in de steek gelaten worden’ oproept.
• Werk je zaken steeds helemaal af zodat je jezelf niet saboteert. Hou strakke schema’s en structuren aan die je naar je doel kunnen leiden.
• Herken in relaties het gevoel van aantrekken en afstoten. Leer vertrouwen hebben in anderen, vooral in de persoonlijke relatiesfeer.
• Neem kritiek niet steeds persoonlijk. Neem er afstand van in plaats van emotioneel te worden.
• Reageer meer objectief, vanuit je denken, en minder vanuit je gevoelens.
• Realiseer je dat je het onbereikbare wil, maar verwerp niet wat je kunt krijgen en bereiken.

Affirmaties

• Ik laat al mijn gevoelens van hopeloosheid helemaal los
• Ik laat het los om mijn angst en agressie tegen mezelf te richten
• Ik laat het los om me door anderen onbegrepen te voelen
• Ik laat het gevoel los dat ik onbelangrijk en onaantrekkelijk ben
• Ik laat mijn onrealistische verwachtingen voor mezelf en anderen los
• Ik laat mijn twijfels en emotionele kwetsbaarheid los
• Ik bekrachtig dat ik mijn ervaringen – zowel positieve als negatieve – zal gebruiken om mezelf te ontwikkelen
• Ik bekrachtig dat ik het leven geweldig vind en al het goede zie in mezelf en mijn omgeving
• Ik bekrachtig dat ik van mezelf hou
• Ik bekrachtig dat ik negatieve ervaringen uit het verleden loslaat
• Ik bekrachtig dat ik van nu af een prachtig en waardevol mens zal zijn
• Ik bekrachtig dat ik veel beteken voor anderen en voor de wereld

Hoe reageert type 4 in stress-situaties?  








© 2013 Homo Energeticus - Ontwikkeling : Sinergio