zoeken op deze site



Type 6: de loyalist wil zekerheid en veiligheid

Wat een type 6 over zichzelf vindt

• Ik vind veiligheid en zekerheid heel belangrijk
• Veel speelt zich af in mijn fantasiewereld
• Ik zie over het algemeen feilloos wat gevaarlijk en schadelijk zou kunnen zijn
• Ik ben geneigd autoriteit te wantrouwen, en ik voel me ook niet comfortabel als anderen me als autoriteit beschouwen; een zicht krijgen op de exacte hiërarchie is lastig
• Ik heb de moed om lastige zaken ter discussie te stellen en heb een grote verbeeldingskracht, die vaak ook leidt tot een ongebruikelijke vorm van humor
• Ik hou van regels en verkies voorzichtige scenario’s; roekeloosheid is uit den boze
• Ik blijf vragen stellen bij van alles en nog wat
• Als ik me eenmaal inzet voor iets of iemand, ben ik uitermate loyaal
• Anderen vinden me achterdochtig en soms laf omdat ik confrontatie uit de weg ga en niet snel geloof in hen of in de toekomst


Ben je een type zes, dan kan je je zo ontplooien 

• Spreek je angsten hardop uit tegenover iemand die je vertrouwt. Controleer je conclusies.
• Maak altijd zeer duidelijke afspraken, die geen enkele twijfel mogelijk maken.
• Vermijd uitstel door voor jezelf tijdslimieten te stellen.
• Check bij twijfel de realiteit. Zo kan je zien of je twijfels voortkomen uit een werkelijke situatie of uit je fantasie.
• Ga bij een bedreigend gevoel na of er werkelijk gevaar is of enkel het gevolg van je eigen projectie.
• Als je stress hebt, zoek dan de kant van de zekerheden op in plaats van de kant van de angst.
• Maak een lijstje van richtlijnen die aangeven hoe je moet omgaan met bedreigende situaties. Beschouw dit lijstje als een houvast als je het nodig hebt.
• Realiseer je dat je de steun van anderen nodig hebt en die ook kunt krijgen.
• Bouw controlemogelijkheden in op wat je hebt gedaan.
• Koester positieve gedachten in plaats van je zorgen op te blazen.
• Communiceer in duidelijke taal je ware gedachten en gevoelens.
• Neem de verantwoordelijkheid op voor je daden, in plaats van anderen de schuld te geven.
• Zoek naar een evenwicht tussen je innerlijke autoriteit en de autoriteit van de groep.
• Vertrouw op je vermogen om met mensen om te gaan, zodat je je angst overwint en je jezelf vrij met anderen kunt verbinden.
• Aanvaard dat je angst en spanningen een deel van je innerlijk zijn en dat je andere kwaliteiten hebt die veel sterker zijn.


Affirmaties 
 
• Ik laat alle angst om alleen te staan helemaal los, nu en continu
• Ik laat alle angst over de toekomst helemaal los
• Ik wil niet langer overreageren op problemen
• Ik laat mijn angst en afkeer voor mensen die anders zijn dan ik los
• Ik laat mijn neiging om alles negatief te bekijken helemaal los
• Ik laat het gevoel dat ik niet goed genoeg ben helemaal los
• Ik bekrachtig dat ik vertrouwen heb in mezelf, in mijn kwaliteiten en in de toekomst
• Ik bekrachtig dat ik zekerheid en autoriteit vind in mezelf
• Ik bekrachtig dat ik problemen kalm en met vertrouwen aanpak
• Ik bekrachtig dat ik zeker ben van mijn zaak en het beste zal doen dat in mijn vermogen ligt

Hoe reageert type 6 in stress-situaties? 








© 2013 Homo Energeticus - Ontwikkeling : Sinergio