zoeken op deze site



De juiste vorm van lichaamsbeweging kiezen

Als je belangrijkste houdingsspieren steviger zijn geworden en je de basisoefeningen regelmatig doet,  ben je klaar voor een nieuwe stap. Vanaf nu kan je starten met andere vormen van lichaamsbeweging. Beperk je voorlopig echter tot recreatief sporten: fietsen, wandelen of zwemmen. Recreatief sporten wil zeggen: niet prestatiegericht sporten, maar voor je plezier, rustig, eventueel in familieverband. In deze fase ben je zeker nog niet klaar voor teamsporten, competitiesporten en alle vormen van sport waarbij het element snelheid en kracht een rol speelt. Sluit je dus nu (nog) niet aan bij wieleramateurvereniging ‘De lustige fietsers’, maar doe je boodschappen met de fiets of ga regelmatig met je kinderen of je partner een fietstochtje doen. Schaf je niet meteen een hele uitrusting aan voor Nordic Walking – dit is veel te intens - , maar doe zoveel mogelijk te voet of parkeer je wagen wat verder van je bestemming. In dit stadium is het ook nog te vroeg om aan fitness te gaan doen. Fitnessoefeningen zijn voor gezonde mensen die hun conditie willen opbouwen en hun spieren willen versterken. Indien je absoluut toch wil gaan fitnessen, doe dit dan zeker onder persoonlijke begeleiding.

Je streefdoel moet zijn om minstens twee en maximaal drie keer per week op een recreatieve manier aan lichaamsbeweging te doen. Begin telkens aan een laag tempo en ritme om je op te warmen. Ga langzaam van een toestand van ‘rust’ naar ‘gecontroleerde activiteit’. Ga nooit over je grens. Let erop dat je hartslag niet hoger wordt dan 60-70 % van je maximale hartslag.








© 2013 Homo Energeticus - Ontwikkeling : Sinergio