zoeken op deze site



Maximale hartslag

Je hartslag is een goede, objectieve parameter om te zien of je niet over je grenzen gaat. Om je hartslag te meten heb je strict genomen geen toestel nodig: je kunt die ook aan je pols of in je hals voelen.

Als richtlijn geldt dat je maximale hartslag 220 min je leeftijd mag zijn, en dat je hartslag tijdens het sporten 70 % van je maximale hartslag mag bedragen. Let op! Dit is een hartslag die veel mensen met energieproblemen reeds hebben als ze flink doorstappen. Als je hartslag hoger gaat liggen, drijf je je lichaam in de richting van uitputting, zeker als je energieproblemen hebt of in het verleden energieproblemen hebt gehad. Ik weet uit ervaring ook dat veel mensen met burn-out, workaholics of adrenaline-verslaafden vaak de neiging hebben om tijdens het sporten ‘alles te geven’. Dit put het energiesysteem uit. Je kunt je wel degelijk uitputten door te sporten. Wees dus eerder te voorzichtig dan te hevig.

Bijvoorbeeld: iemand van 40 jaar mag sporten met een hartslag van 126 slagen per minuut (maximale hartslag 220 min 40 = 180. 70 % hiervan = 126); iemand van 60 jaar mag sporten met een hartslag van 112 slagen per minuut (maximale hartslag 220 min 60 = 160. 70% daarvan = 112)

Als je hartproblemen hebt of medicatie neemt die je hartfunctie beïnvloedt, mag je je niet baseren op deze formule. Neem in dat geval contact op met je behandelende arts.

Hartslag berekenen








© 2013 Homo Energeticus - Ontwikkeling : Sinergio