zoeken op deze site



Hoe vaak moet je oefenen?

Ik raad aan de oefeningen drie keer per dag te doen, ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds. Deze oefeningen zijn prima om de dag op een rustige, maar toch energiegevende manier te beginnen, maar hebben helemaal geen zin als je ze in zeven haasten afwerkt omdat je dringend naar je werk moet vertrekken of de kinderen naar school moet brengen. Doe de oefeningen ’s morgens best na je ochtenddouche, als je hoofd fris is, voor je ontbijt. ’s Namiddags is een aan te raden tijdstip bijvoorbeeld het moment dat je thuiskomt van je werk, vóór je avondmaaltijd. Zo vormen de oefeningen een overgang tussen werk en rust. ’s Avonds kan je de oefeningen doen nadat je naar het journaal hebt gekeken, of een half uurtje voor je naar bed gaat.

Als het onmogelijk is om de oefeningen drie keer per dag te doen, doe ze dan liever twee of zelfs slechts één keer per dag goed, liever dan twee of drie keer half. Doe de oefeningen bij voorkeur op de tijdstippen dat het voor jou het meest praktisch is. Het is niet nodig om je ‘gecrispeerd’ vast te pinnen op vaste tijdstippen.

Het is belangrijk om dagelijks ongeveer 20 minuten bezig te zijn met je lichaam. Ideaal is 5 minuten ’s ochtends, 5 minuten ’s middags en 10 minuten ’s avonds, maar het is belangrijk dat je ook dit aanpast aan je levensstijl. Als het beter past in je dagindeling om enkel ’s avonds te oefenen, dan kan je gerust 15-20 minuten ’s avonds aan je lichaam werken.








© 2013 Homo Energeticus - Ontwikkeling : Sinergio