zoeken op deze site



Hoe moet je oefenen?

- Start elke oefensessie met de juiste ademhaling . Dat is de basis. Met de juiste ademhaling creëer je meteen ook mentale rust om de oefeningen correct en zeer bewust te kunnen uitvoeren

- Voer de oefeningen traag en rustig uit. Je lichaamscentrum bestaat uit houdingsspieren die de hele dag door aan een traag tempo werken

- Hou de aanspanning lang aan. De frequentie en hoeveelheid van de bewegingen is niet belangrijk, wel de kwaliteit van de aanspanning. Géén korte, snelle, haastige bewegingen, maar controle. De oefeningen zijn op het eerste gezicht vrij eenvoudig, maar als je resultaten wil bekomen is het van het allergrootste belang dat je ze 100 % correct uitvoert. Of je nu al tien jaar yoga of tai-chi hebt gevolgd of jarenlang lid geweest bent van een fitness-centrum en ervan overtuigd bent dat je ‘alles al kan’, de juiste manier van uitvoering maakt het hele verschil

- Je ademhalingsspieren (je diafragma) moeten steeds vrij zijn en het is belangrijk om tijdens het uitvoeren van alle oefeningen steeds goed te blijven ademen. Blokkeer nooit je ademhaling tijdens de oefeningen!

- Concentreer je op de juiste spieren, ook mentaal. Gebruik daarvoor je handen om te voelen (ik leg je bij elke oefening uit hoe je dat doet) en hou rekening met de specifieke tips die ik bij elke oefening geef. Let op! Ook al is een oefening op de duur ‘routine’ geworden, ik weet uit ervaring dat het nodig is om je te blijven concentreren op de juiste uitvoering. Na een paar weken treedt bij veel mensen al enige slordigheid op

- Variatie is belangrijk! De oefeningen mogen geen sleur worden. Het is wetenschappelijk bewezen dat variatie één van de belangrijkste factoren is om vooruitgang te boeken. Wissel de oefeningen daarom vanaf de zevende week zo goed mogelijk af.







© 2013 Homo Energeticus - Ontwikkeling : Sinergio